marți, 14 iunie 2016

2 zile la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

Am fost la Sibiu pentru prima oară în timpul Festivalului Internaţional de Teatru. A fost minunat ce am trăit acolo timp de două zile. Să vă povestesc....

Am ajuns la Sibiu vineri seara, ne-am cazat apoi am mers spre locurile ce aveau să fie pentru 2 zile, pentru noi, pline de culoare şi magie. Piaţa Mare, pietonala Nicolae Bălcescu şi Piaţa Mică era ticsite de localnici şi turişti care au ales Sibiul ca destinaţie de concediu sau doar de weekend, la fel ca noi.

Prima tangenţă cu FITS-ul am avut-o prin intermediul spectacolului Făuritorul de vise, susţinut de compania franceză Cie. Faï. Dansatori și acrobați, la nivelul solului sau pe picioroange cu arcuri s-au jucat cu focul pe un fundal muzical original şi ne-a transpus în lumea poveştilor şi a circului în cadrul spectacolelor paradă susţinute în faţa a sute de spectatori. Costumele specifice şi machiajul spectaculos au contribuit la măreţia spectacolului.

În scurtă vreme a început concertul celor de la Carla's Dreams, trupă care pentru mine a fost o revelaţie acum o săptămână când i-am văzut într-un concert organizat de MasterCard în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania. Şi de această dată, hiturile lor au animat publicul minunat din Piaţa Mare, iar pe mine m-au făcut să fredonez refrenele lor celebre, care până acum nu le atribuisem unei trupe anume.... Mi-am propus de acum să fiu mai puţin ignorantă în ceea ce priveşte fenomenul muzical autohton ... şi nu numai.

După ce s-a încheiat concertul atenţia publicului a fost mutată spre Muzeul Brukenthal. Pe scena instalată în faţa muzeului era amplasat un paralelipiped urias în interiorul căruia era o ţesătură haotică de cabluri. Aceasta a fost prima impresie, care s-a schimbat odată cu începerea spectacolului. Paralelipipedul înţesat cu cabluri elastice s-a transformat într-o uriaşă cutie muzicală - Carillon, iar coregrafii cu mişcările lor graţioase au ţinut ritmul muzicii. Spectacolul a continuat pe cer, acrobaţii fiind urcaţi la 80 m deasupra spectatorilor, cu o macara. Spectacolul Zbor în timp ne-a purtat prin istoria omenirii, de la naşterea până la distugerea ei şi apoi la spectaculoasa ei renaştere. Nu a contat ploaia care se revărsa asupra nostră, am stat nemişcaţi şi am savurat la maxim ce s-a întâmplat pe pământ şi în văzduh.

Seara de vineri s-a încheiat cu un fabulos foc de artificii.

Sâmbătă dimineaţa ne-am trezit rapid din dorinţa de a participa la cât mai multe şi variate evenimente. Am fost la prima conferinţă de presă a Festivalului, unde am aflat că această ediţie, a XXIII-a "stă sub semnul unei teme foarte generoase dar care impune şi multă responsabilitate: Construind încrederea. Încrederea înseamnă puterea de a visa, de a susţine un proiect, înseamnă nevoia de a zidi, de a construi într-un spaţiu în care totul e din ce în ce mai relativ. Poate înseamnă mai mult decât orice această vocaţie a excelenţei care este întreţinută pe parcursul a 23 de ani şi care suntem convinşi că va dura pentru totdeauna" după cum a menţionat Octavian Saiu moderatorul acestei conferinţe.

De la Conferinţă am fugit repede spre Casa Altemberger unde, în superba curte interioară am participat la proiecţiea-maraton cu 37 de scurt-metraje după piesele lui Shakespeare. Participând la acest eveniment am aflat că în acest an, când se împlinesc 400 de ani de la moartea lui William Shakespeare, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a pregătit un amplu program pentru a celebra opera şi moştenirea marelui dramaturg. 
În debutul acestui eveniment, Constantin Chiriac, președintele FITS şi Noel Witts, profesor în artele specacolului la mari universităţi din Anglia, au recitat câte un sonet din opera lui Shakespeare. 
Nigel Townson, directorul British Council România a făcut o scurtă introducere a acestui proiect şi a punctat nemurirea şi universalitatea marelui Shakespeare.
Shakespeare Lives (Teatrul Shakespeare’s Globe în parteneriat cu British Council) este parte a acestui program, care include o proiecţie-maraton cu 37 de scurt-metraje realizate după piesele lui Shakespeare, incluzând scene filmate în locaţiile pe care şi le-a imaginat autorul când le-a scris. Sibiu este al treilea oraş din lume în care are loc această proiecţie specială, după Londra şi Madrid.
Ploaia măruntă nu ne-a speriat dar ne-a făcut să ne adăpostim sub streşinile muzeului de Istorie şi să urmărim de acolo scurtmetrajele din operele lui William Shakespeare.

Sonete un alt proiect iniţiat anul acesta la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, este un proiect coordonat de Bogdan Sărătean, Noel Witts şi Teresa Brayshaw, în cadrul căruia, la începutul evenimentelor desfășurate în biserici și catedrale, vor fi recitate sonete alese din opera lui Shakespeare, în română, de către un actor de la Teatrul Național „Radu Stanca”, și în engleză de către unul dintre invitații străini.

Am plecat de la proiecţia de filme spre Piaţa Mică, unde compania de artă teatrală stradală, Osadia, au susţinut mai multe evenimente spectaculoase. Acestea au fost susţinte sub titulatura Ăsta nu-i părul meu!... şi au impresionat sute de spectatori iar cei mai norocoşi şi curajoşi au beneficiat de îndemânarea şi măiestria celor doi "hair stilişti". Artiştii de la Osaida au oferit publicului un show original, spectaculos şi plin de culoare.

Între timp  pe Podul Minciunilor doi animatori distrau copii dar şi adulţii cu imense baloanele de săpun.

Frumoase şi talentate, majoretele de la Dream Team Majorettes din Republica Cehă, au defilat pe strada pietonală şi prin Piaţa Mare acompaniate de o orchestră compusă din muzicieni extrem de talentaţi, spre deliciul şi admiraţia privitorilor.

Culoare, muzică şi circ au adus pe pietonala din centrul oraşului artiştii de la Compania Circus Brazil în spectacoloul intitulat Circ pe ritmuri de samba. Pe ritmuri de samba fete frumoase au dansat, circarii au improvizat salturi spectaculoase iar clovnii giganţi şi jongleurii au amuzat publicul.

Spre seară i-am revăzut pe cei de la Cie. Faï şi am retrăit emoţiile din seara anterioară la show-ul Zbor în timp. 

Duminica înainte de masă am mai făcut un tur al oraşului de sus, am servit un mic-dejun întârziat, apoi după-amiază am lăsat în urmă Sibiul, peste care cernea o ploaie mocănească. Am rămas cu regretul că nu am putut să mai rămânem la show-ul de seară al celor de la Che Fai (altul decât ce au prezentat vineri şi sâmbătă), la Sârba ca în Belgia, la concertul celor de la Jamaram şi la restul spectacolelor se teatru, lansărilor de carte, workshop-urilor etc, programate pentru următoarea săptămână.

Pentru foto-reportajul celor 2 zile petrecute la Sibiu vă invit să accesaţi link-ul: http://blog-de-cinefil.blogspot.ro/2016/06/2-zile-la-fits-2016-foto-reportaj.html

Celor care doriţi să participaţi la o serie de evenimente culturale de calitate vă recomand cu mare căldură Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu care se desfăşoară în intervalul 10-19 iunie. Pentru programul complet al evenimentelor popuse puteţi consulta site-ul oficial aici.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu